طبق برنامه این هفته کمیسیونهای تخصصی:

وزرای بازرگانی و راه و ترابری این هفته با حضور در مجلس پاسخگوی سه سوال نماینده مردم یزد خواهند بود


یزدفردا "دکتر بهبهانی وزیر راه و ترابری و دکتر غضنفری وزیر بازرگانی این هفته به ترتیب با حضور در کمیسیونهای عمران و اقتصادی مجلس شورای اسلامی پاسخگوی دو سوال مهندس اولیاء در حوزه وزارت راه و یک سوال در حوزه وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی خواهند بود.
مهندس اولیاء در سوال اول خود از وزیر راه پرسیده است وزارت راه و ترابری در اجرای قانون سیاستهای اصل 44 قانون اساسی به ویژه در بخشهای هوایی،ریلی، و دریایی چه اقداماتی انجام داده است؟
نماینده مردم یزد در ادامه می آورد متاسفانه به نظر میرسد وزارت راه و ترابری اراده جدی برای تحقق این امر ندارد و اتفاق خاصی در حوزه های چون ناوگان هوایی،دریایی و .. در راستای تحقق این قانون نیافتاده است.
عضو کمیسیون عمران در سوال دوم خود از وزیر راه در مورد اقدامات وزارت راه برای بررسی ،تهیه و تصویب طرح جامع حمل و نقل کشور سوال کرده است.
اولیاء اضافه میکند علیرغم هزینه ای بودن طرحهای راهسازی ،آشفتگی در سرمایه گذاری این بخش مشهود است و سالهاست که تدوین طرح جامع حمل و نقل کشور در دستور کار وزارت راه و ترابری قرار گرفته و متاسفانه بنظر میرسد علیرغم اهمیت این طرح فرایند تهیه طرح،بررسی و تصویب و نتیجتاَ اجرای آن در حاشیه قرار گرفته و از قرار معلوم اسناد بالا دستی از جمله سند چشم انداز،قانون اصل 44 ،هدفمندکردن یارانه ها و .. را در بر نگرفته است.
همچنین ایشان در سوال خود از دکتر غضنفری در رابطه با اقدامات صورت گرفته در وزارت بازرگانی جهت بهبود نظام بازرگانی و بطور مشخص اشکالات اساسی ذیل سوال کرد:
نماینده مردم یزد با اشاره به این نکته که یک نظام بازرگانی سالم پشتیبانی کننده نظام تولید و در خدمت آسایش مصرف کننده است گفت ولی متاسفانه بر خلاف این اصل اشکالات اساسی زیر مشاهده میشود:
1-نظام فعلی عملا تسهیل گر واردات است و حتی تولیدکنندگان را به این سمت میکشاند.
2-نظام عمده فروشی و خرده فروشی بسیار آشفته و همراه با سودهای غیر منطقی است.
3-در نظام تولید و عرضه کالا در کشور متاسفانه تولید کننده کمترین سود و بالاترین ریسک را دارد.
4-مصرف کننده نوعا هزینه های غیر ضروری آشفتگی های سیستم فعلی را می پردازد.
با توجه به موارد ذکر شده وزارت بازرگانی برای اصلاح این سیستم چه برنامه ای دارد و چه اقداماتی در دستور کار قرار دارد؟

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا